Friday 16 December 2011

BELAJARLAH UNTUK KEBAIKAN DIRI

‎~ Belajarlah MEMAAFKAN kalau ingin dimaafkan..
~ Belajarlah MENGHORMATI kalau ingin dihormati..
~ Belajarlah MEMAHAMI kalau ingin difahami..
~ Belajarlah MENYAYANGI kalau ingin disayangi..
~ Belajarlah MENGHARGAI kalau ingin dihargai..
~ Belajarlah MENYENANGI kalau ingin disenangi..
-------------------------------------------------------------------------
~ cantik solekan tapi sayang ~
jika tak dapat dibasahi wuduk


~ tegap tubuh badan tapi sayang ~
jika tak pernah tunduk bersujud

~ manis ulas bibir tapi sayang ~
jika tak selalu melafaz zikir

~ mewah kereta tapi sayang ~
jika tak pernah b'singgah di masjid

~ cerdik otak kepala tapi sayang ~
jika tak bole beza dosa & pahala

-----------------------------------------------------------------------------
‎''Menuntut Ilmu Adalah Taqwa...
Menyampaikan Ilmu Adalah Ibadah...
Mengulang-ulang Ilmu Adalah Zikir..
Mencari Ilmu Adalah Jihad...''

-Dari Imam Al-Ghazali-

--------------------------------------------------------------------
SEKUAT mana saya SETIA...
SEHEBAT mana saya MERANCANG...
SEJAUH mana saya MENUNGGU...
SEKERAS mana saya BERSABAR...
SEJUJUR mana saya MENERIMA AWAK...

...Jika ALLAH Tidak Menulis Jodoh Kita Bersama...Kita Tetap Tidak Akan Bersama ...
...Tiada Yg Kebetulan Melainkan Semuanya Telah Dirancang...
...Dan Sebaik-Baik Yang Merancang Itu Adalah Allah s.w.t...

--------------------------------------------------------
Rugilah andai hidup kita di dunia ini disia-siakan tanpa belajar . :')
Rasulullah s.a.w ada bersabda, "Tuntutlah ilmu sehingga ke negari China".
Niat belajar kerana Allah subhanahuwata'ala ! :')

Seronok belajar, tak rugi ! Insya-Allah :')

---------------------------------------------------------
Nasihat kepada DIRI SENDIRI :-

"Aku nak berkongsi perkara2 yang baik, Tak peduli jikalau orang TAK SUKA, yang penting ALLAH SUKA...
"Aku nak cuba jadi baik Dan Lebih Baik, Tak peduli jikalau orang TAK SUKA, yang penting ALLAH SUKA...
Aku nak SAHABAT2 mendapat MANFAAT daripada apa yang aku cuba SAMPAIKAN dan KONGSIKAN, TETAPI masih ada SAHABAT yang TAK SUKA ?"

Saya tidak akan ambil peduli mengenainya dan akan sentiasa BERSANGKA BAIK...
Saya TAK de masa nak fikirkan sahabat2 yang MEMBENCI saya, sbb saya TERLALU SIBUK memikirkan SAHABAT2 yang SAYANG pada saya.

-------------------------------------------------------------
Orang yang mulutnya baik, belum tentu hatinya baik
Orang yang bersikap baik, belum tentu niatnya juga baik
Orang yang kasar, belum tentu hatinya buruk
Orang yang jahat, belum tentu selama-lamanya jahat

Tapi kita perlu sentiasa berhati-hati dan BERPRASANGKA BAIK terhadap semua orang.. Syukur dan ikhlas sesunguhnya hanya Tuhan yang tahu

----------------------------------------------------
Dari titisan airmata kita belajar untuk MENGERTI.
Dari rasa khuatir kita belajar untuk PERCAYA.
Dari rasa kehilangan kita belajar untuk MENGHARGAI.
Dari rasa bersalah kita belajar untuk MEMAAFKAN.
Dari sebuah harapan kita belajar untuk BERJUANG.
Dari sebuah perjuangan kita belajar untuk BERKORBAN.
Dari sebuah pengorbanan kita belajar KETULUSAN.

No comments:

Post a Comment